Bez obzira na to što stomatologu dolazite zbog tegoba sa zubima, prije prve terapije obvezno i bez iznimke morate navesti sljedeće: sve ostale bolesti od kojih bolujete ili ste bolovali; lijekove koje koristite ili ste koristili tijekom duljeg razdoblja; dijagnostičke zahvate koje planirate te životne navike koje prakticirate.

Koliko god vam se činilo da pojedine zdravstvene teškoće koje vas općenito muče nemaju veze sa zubima i konkretnim problemom zbog kojega ste zatražili pomoć stomatologa, mnoge od njih mogu ozbiljno utjecati i na dijagnozu, i na plan terapije i na zahvate za koje se vaš stomatolog odlučio. Stoga, obvezno i bez iznimke, a prije početka terapije, svome stomatologu prijavite sve bolesti s kojima se nosite, lijekove koje uzimate i životne navike koje prakticirate.

U nastavku donosimo popis najčešćih bolesti, lijekova i životnih navika koje vaš stomatolog mora znati:

BOLESTI

1. Problemi sa zubima, čeljusnim zglobom, oralnom sluznicom i jezikom

Među tegobama u ovome području one o kojima morate obavijestiti svoga stomatologa su:

• problemi s čeljusnim zglobom (bol, pucketanje, klikanje, ograničeno otvaranje, luksacija, odnosno tzv. ispadanje zgloba, bol u ušima, glavobolje);
  • trauma zuba, čeljusti i/ili glave (pad na zube i/ili čeljust, frakture zuba i/ili čeljusti);
  • suhoća i osjećaj pečenja u ustima, na jeziku i/ili sluznici;
  • promjene na sluznici (izrasline, rane);
  • prijašnji medicinski zahvati te njihove komplikacije, ako ste ih kojim slučajem imali.

2. Opći zdravstveni problemi

Opće zdravstvene probleme prijeko je potrebno navesti jer mogu uzrokovati neželjene posljedice, odnosno komplikacije tijekom i nakon stomatološkoga zahvata. Naime, ovisno o problemu s kojim se pacijent nosi, ponekad je potrebno: prije stomatološkoga zahvata napraviti premedikaciju – terapiju antibioticima; konzultirati pacijentova liječnika o prekidu terapije, primjerice, antikoagulansima; prije stomatološkoga zahvata provjeriti vrijeme zgrušavanja krvi; prekinuti ili smanjiti terapiju.

Navodimo neke od problema koje ni u kojemu slučaju ne biste smjeli prešutjeti te njihove moguće posljedice:

1. problemi sa srcem:

• opasnost od infekcije – nužna je zaštita pacijenta antibiotikom prije zahvata;
  • opasnost od iskrvarenja – ako je pacijent pod terapijom tabletama protiv zgrušavanja krvi (a tu spadaju i Aspirin i Andol), o terapiji je potrebno konzultirati se s njegovim liječnikom.

2. problemi s krvožilnim sustavom (povišen tlak, hemofilija, anemija, leukemija):

• povišen tlak – pacijentu se daje anestetik bez adrenalina;
  • opasnost od iskrvarenja – stomatolog se mora konzultirati s pacijentovim liječnikom o terapiji;
  • opasnost od infekcije – potrebna antibiotska premedikacija.

3. respiratorni problemi:

• astma – veća mogućnost resorpcije korijena zuba pri ortodontskoj terapiji;
  • nemogućnost disanja na nos – pacijent ne može biti u terapiji mobilnim bimaksilarnim aparatom jer mu onemogućava disanje na usta.

4. neurološki problemi:

• epilepsija – mogućnost epileptičkoga napadaja pri izvođenju zahvata te posljedično ozljeđivanje pacijenta;
  • mogućnost ozljeđivanja mobilnim aparatićem;
  • povećanje gingive „zubnoga mesa“;
  • neuralgija trigeminusa;
  • multipla skleroza.

5. problemi s jetrom mogu izazvati sljedeće poremećaje:

• virusni hepatitis – opasnost od prijenosa bolesti;
  • poremećaj zgrušnjavanja krvi – opasnost od iskrvarenja nakon stomatološkoga zahvata;
  • utjecaj lijekova koje vam ordinira stomatolog na jetru.

6. endokrini problemi:

• diabetes mellitus – suhoća usta, infekcija candidom, progresivni parodontitis, sporo zarastanje rana, kontraindikacija za implantate;
  • problemi sa štitnom žlijezdom;
  • problemi s hipofizom.

7. bubrežni problemi mogu izazvati sljedeće poremećaje:

• poremećaj metabolizma vitamina D – uzrokuje oštećenje kostiju;
  • poremećaj zgrušnjavanja krvi;
  • pacijent s transplantiranim bubregom treba premedikaciju, ali u manjim dozama.

8. mišićno-koštani problemi:

• juvenilni artritis – 45 % zahvaćen čeljusni zglob, utjecaj na rast i razvoj čeljusti, asimetrija čeljusti;
  • osteoporoza – smanjenje gustoće kostiju, resorpcija „gubitak“ kosti.

9. tumorska oboljenja:

• bez obzira na to jeste li trenutačno ili ste bili u terapeutskome postupku neke maligne bolesti, o tome obvezno morate obavijestiti svoga stomatologa.

10. alergije:

• prijašnje alergijske reakcije na anestetik;
  • alergije na lijekove, primjerice penicilin koji se najčešće daje stomatološkim pacijentima;
  • alergija na nikal jer je sastavni dio ortodontskih bravica i žica;
  • alergija na latex (rukavice kojima se služe stomatolozi).

11. problemi s prehranom:

• bulimija – povraćanje koje uzrokuje oštećenje zuba kiselinom.

LIJEKOVI KOJE KORISTITE

Bez obzira na to što je riječ o zahvatu u usnoj šupljini, lijekovi koje koristite mogu znatno utjecati na ishod liječenja i uzrokovati izuzetno loše posljedice za vaše zdravlje. Stoga obvezno trebate navesti sve lijekove, bilo da ih koristite redovno ili povremeno, pogotovo ako ste ih uzeli neposredno prije zahvata. I najobičniji Aspirin usporava zgrušavanje krvi te može doći do znatnijega krvarenja i gubitka krvi nakon npr. običnoga vađenja zuba.

Lijekovi za epilepsiju pojačavaju gustoću kostiju pa se zubi pri ortodontskoj terapiji pomiču veoma sporo i manje nego inače. Svi protuupalni lijekovi koji se koriste stalno i kortikosteroidi onemogućavaju pomake zuba pri ortodontskoj terapiji.

Osim lijekova, obvezno treba navesti i jeste li trenutačno ili ste bili u postupku kemoterapije ili terapije zračenjem.

Kako postoji velik broj lijekova, tako ih ne možemo sve nabrojati, ali – OBVEZNO NAVEDITE SVE LIJEKOVE KOJE KORISTITE.
AKO NISTE SIGURNI, PONESITE KUTIJE SVOJIH LIJEKOVA STOMATOLOGU KAKO BI TOČNO ZNAO O ČEMU JE RIJEČ.

Također, ako zbog bolesti morate napraviti kontrolne snimke magnetske rezonance (MR) u području glave, preporuka je ortodontsku terapiju fiksnim aparatom provoditi keramičkim – bijelim bravicama. Naime, metalne bravice onemogućavaju vidljivost nekih područja glave pri MR snimanju (nastaju tzv. crne rupe na snimci) i treba ih ukloniti. Za MR snimanje svih ostalih dijelova tijela fiksni aparat – metalni ili bijeli – nema nikakva utjecaja, prije snimanja potrebno je samo provjeriti je li se neka bravica odlijepila sa zuba.

NAVIKE

Među životnim navikama koje ne biste smjeli prešutjeti svome stomatologu na prvome je mjestu pušenje jer smanjuje količinu kisika u tkivu i zarastanje traje dulje. Prije i nakon bilo kakvog kirurškog zahvata – od vađenja zuba, operacije ili ugradnje implantata – suzdržite se od pušenja.

Pušenje je jedna od kontraindikacija za postavljanje implantata. Također, prekomjerna konzumacija gaziranih pića oštećuje caklinu vaših zuba, a istu posljedicu ima i škripanje zubima.